Konspekt lekcji matematyki w klasie II Gimnazjum Zgodny z programem nauczania "Błękitna matematyka"
TEMAT: Powtórzenie wiadomości o funkcjach trygonometrycznych
Cele - poznanie różnych typów zadań wymagających zastosowania wiadomości o funkcjach trygonometrycznych, - doskonalenie umiejętności: posługiwania się funkcjami trygonometrycznymi oraz sprawnego obliczania wartości wyrażeń uwzględniających działania na liczbach rzeczywistych, - wdrażanie do przedstawiania przejrzystego i wyczerpującego rozwiązania zadania, - wyrabianie umiejętność współdziałania z innymi uczniami ( praca w grupach ), - przyzwyczajanie uczniów do skupienia uwagi, dzielenia się swoimi spostrzeżeniami z zachowanie umiejętności słuchania innych.
Pomoce dydaktyczne: kartki z zadaniami, przyrządy geometryczne.
Metody nauczania: pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia, praca przy tablicy- jako podsumowanie pracy w grupach
Nauczyciel: Na dzisiejszej lekcji - poprzedzającej pracę klasową - będziecie rozwiązywać zadania, w których wystąpią typowe zastosowania funkcji trygonometrycznych. Podsumujcie teraz waszą wiedzę i umiejętności, wymieniając, czego nauczyliście się na lekcjach trygonometrii.
Uczniowie po zastanowieniu się i przy pomocy nauczyciela stwierdzają, że potrafią: - obliczyć wartości funkcji trygonometrycznych, gdy dane są długości dwóch boków trójkąta prostokątnego; - podać wartości funkcji trygonometrycznych kątów o miarach 30°, 45°, 60°. - zbudować kąt, gdy dana jest wartość jego funkcji trygonometrycznej; - posługiwać się tablicami wartości funkcji trygonometrycznych; - rozwiązywać trójkąty prostokątne; - rozwiązywać zadania na obliczanie długości boków, obwodów, miar kątów wewnętrznych wielokątów, a także długości niektórych odcinków w kole.
Nauczyciel: Otrzymaliście kartki z zadaniami, przy rozwiązywaniu których zastosujecie poznane wiadomości. Niektóre zadania możecie wykonać bezpośrednio na tych kartkach, a rozwiązania bardziej pracochłonne musicie wykonać w zeszycie.
Uczniowie pracują w pięcioosobowych lub sześcioosobowych grupach. Lider każdej grupy jest wyznaczony przez nauczyciela (spośród uczniów zdolnych) i ma za zadanie koordynować pracą całej grupy, a szczególną uwagę zwracać na uczniów mających problemy z matematyki. Dobór uczniów do grupy jest losowy, czyli wchodząc do klasy uczniowie siadają w następujących grupach: grupa I - uczniowie urodzeni w pierwszym kwartale roku; grupa II - uczniowie urodzeni w drugim kwartale; grupa III- trzecim kwartale oraz grupa IV- czwartym kwartale roku. Każdy uczestnik grupy otrzymuje te same zadania. Rozwiązanie zadania musi być skonsultowane z wszystkimi członkami grupy oraz zapisane przez nich w zeszycie. Niektóre zadania mogą być wykonane na otrzymanej przez uczniów kartce(na zadanie domowe będzie wklejenie kart do zeszytu). Nauczyciel w razie trudności pomaga grupom i obserwuje pracę wszystkich uczniów. Zapowiada również , że najlepiej pracująca grupa zostanie nagrodzona oceną. Rozwiązania własne porównują z przedstawianymi przez kolegów na tablicy. Błędy i pomyłki omawiają wraz z nauczycielem na bieżąco. Uczniowie zdolniejsi pilnują , aby uczniowie słabsi z ich grupy rozumieli zadania, a nie tylko bezmyślnie je przepisywali.
UMOWA KLASOWA Nie rozwiązujemy następnego zadania , dopóki wszyscy w grupie nie wykonają (ze zrozumieniem) poprzedniego.
Podsumowanie lekcji : Zadania są dość pracochłonne dlatego takie powtórzenie zostało przewidziane na 2 godziny lekcyjne ( połączone w jednym dniu ). Pod koniec lekcji drugiej wybrany z grupy przez nauczyciela ( niekoniecznie lider grupy ) prezentuje w skrócie wyniki na tablicy. Wszyscy sprawdzają, czy ich grupa ma tak rozwiązane zadanie. Powinna się wywiązać dyskusja, która grupa zrobiła inaczej ( czy lepiej?) . Uczniowie powinni pomóc nauczycielowi w wytypowaniu grupy, która według nich pracowała najrzetelniej - grupa zostaje nagrodzona albo oceną lub plusami. Może być nagrodzonych więcej grup.
Małgorzata Perlega Gimnazjum w Chybiu |